Krajowa Spółka Cukrowa S.A.

Przejdź do wybranego podserwisu

Treść

Tradycyjnie słodki rynek

Tradycyjnie słodki rynek

Wydawać by się mogło, że w tak hermetycznej kategorii jak cukier, o intensywnym rozbudowywaniu portfolio nie może być mowy. Nic bardziej błędnego.

W 2008 r. cukier produkowało w Polsce 19 cukrowni, które funkconują w pieciu grupach, Najwiecej, bo siedem cukrowni, należy do Krajowej Spółki Cukrowej (KSC - marka Polski Cukier). Spółka ta powstała w 2002 r. i jest największym w Polsce i ósmym co do wielkości producentem cukru w Europie. Aleksandra Paulska z KSC wyjaśnia, że począwszy od lat 2006/2007 największy wpływ na branżę cukrowniczą wywierała wdrażana reforma rynku cukru, której głównym celem jest ograniczenie produkcji i przygotowanie wytwórców z UE do konkurowania z cukrem trzcinowym. „Sytuacja na rynku w roku obrotowym 2007/2008 charakteryzowała się zmiennością i spadkiem cen wywołanym negatywnym przebiegiem reformy unijnego rynku cukru. Jego skutki udało się ograniczyć w drugiej połowie 2008 r., kiedy zaobserwowano pozytywne efekty wcześniejszego przekierowania sprzedaży spółki na eksport i do innych krajów UE. Dziś kondycja firmy jest dobra, ceny surowca idą w górę. W tym roku obrotowym spodziewamy się kilkuset tysięcy złotych zysku" - mówi Aleksandra Paulska.
Wśród czterech kolejnych koncernów, wokół których działają poszczególne cukrownie, są: Siidzucker Polska z 6 cukrowniami i marką Cukier Królewski, Pfeifer&Langen Polska (3 cukrownie, marka Diamant), Nordzucker Polska (2 cukrownie, marka Sweet Family) oraz British Sugar Overseas Polska (1 cukrownia, marka Srebrna Łyżeczka). Co istotne, cukrownie Krajowej Spółki Cukrowej zlokalizowane są w północnej, środkowej i wschodniej części Polski, podczas gdy pozostałe cukrownie działają głównie w zachodniej i południowej części kraju.

Marka to podstawa

Pfeifer&Langen podkreśla, że w 1996 r. jako pierwszy na polskim rynku producent cukru, podjął strategiczną decyzję o obrandowaniu i sprzedaży cukru pod marką Diamant. „Do tego czasu cukier w Polsce sprzedawany był przez poszczególne cukrownie pod ich własnym szyldem" - mówi Małgorzata StojanowskaSzulejko, marketing manager w firmie Pfeifer & Langen. Dziś największe na rynku marki cukru to wizytówki ich producentów, o które trzeba dbać nie mniej niż w wypadku innych produktów spożywczych. Nordzucker Polska podkreśla na przykład, że praktyczny kod kolorystyczny cukru SweetFamily (marka pojawiła się na rynku w 2004 r.) pomaga szybko sięgnąć po właściwy cukier. Niebieskie opakowania zostały w widoczny sposób oznaczone różnymi akcentami kolorystycznymi. I tak, czerwień wyróżnia cukry żelujące, różowy kolor to cukry do pieczenia, a kolor żółty pozwala odróżnić cukier, który ma osłodzić napój.
Producenci są zgodni, że dostępny dla przeciętnego klienta asortyment nie może obejmować wyłącznie cukru pudru lub cukru białego, w tradycyjnym 1 kg opakowaniu. „Zróżnicowane pod względem gramatury i formy cukry pozwalają odbiorcom na różnorakie wykorzystanie oferowanych produktów, m.in. w gospodarstwach domowych, cukiernictwie, gastronomii czy hotelarstwie" - mówi Małgorzata StojanowskaSzulejko. I zwraca uwagę, że w Polsce z roku na rok rośnie np. sprzedaż cukru w saszetkach. Produkty te stosowane są już w biurach, restauracjach, punktach gastronomicznych, podczas konferencji, spotkań biznesowych i towarzyskich oraz przez gospodarstwa domowe (w trakcie wyjazdów wakacyjnych czy weekendowych). „Wzrost tego rynku uzależniony jest nie tylko od rozwoju kanału HoReCa, ale i od przemian w nawykach i stylu życia konsumentów" - podkreśla StojanowskaSzulejko. I dodaje, że Pfeifer&Langen od kilku lat ma w ofercie saszetki z klasycznym cukrem białym oraz saszetki z cukrem trzcinowym Dry Demerara. W 2008 r. firma poszerzyła z kolei ofertę o Diamant Cukier - kostka podwójna do słodzenia kawy, herbaty, kakao, oraz Diamant Kruszony - cukier kandyzowany w saszetkach.
Podążając za coraz bardziej wymagającymi konsumentami, Siidzucker Polska, producent Cukru Królewskiego, wprowadził do sprzedaży ekologiczny cukier trzcinowy Bio (do jego produkcji wykorzystywana jest trzcina cukrowa pochodząca z ekologicznych plantacji w Ameryce Południowej).
Niektóre rodzaje cukrów są produktami sezonowymi. Małgorzata Stojanowska-Szulejko informuje, że należą do nich cukry przeznaczone stricte do pieczenia - kupowane są przez cały rok, ale w największych ilościach przed tradycyjnie celebrowanymi w Polsce świętami: Bożym Narodzeniem, Wielkanocą czy okresem pierwszej komunii. Sezon na cukry żelujące uzależniony jest z kolei od dojrzewania owoców. Z reguły jego początek to pojawienie się truskawek (czerwiec), w lipcu są wiśnie i owoce leśne, w sierpniu morele i brzoskwinie, a we wrześniu - jabłka, gruszki i śliwki.

Niższy popyt

Radykalne zmniejszenie krajowej produkcji cukru (ze względu m.in. na konieczność dostosowania rynku do wymogów unijnych), w warunkach narastającego kryzysu, spowodowało, że w 2008 r. nastąpiło odwrócenie tendencji w zakresie konsumpcji cukru w Polsce. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, który w maju 2009 r. przedstawił swoją najnowszą analizę rynku cukru, informuje, że rosnące bezrobocie spowodowało spadek popytu na artykuły spożywcze zawierające cukier, przy równoczesnym ożywieniu popytu na cukier w gospodarstwach domowych. Wcześniej, do 2007 r., notowano trend odwrotny - spadek spożycia cukru w gospodarstwach przy rosnącym popycie na słodycze. W konsekwencji w 2008 r. przeciętne spożycie cukru w gospodarstwach domowych nadal spadało, ale wolniej niż w latach ubiegłych i ostatecznie wyniosło 16,92 kg na osobę (w 2007 r. było to 17,04 kg, a w 2006 r. ponad 18 kg).

UDZIAŁ FIRM W PRODUKCJI CUKRU W POLSCE
Ożywił się popyt na cukier w gospodarstwach domowych.

Źródło: Handel (5.06.2009), rubryka: Magazyn Handlu, strona: 28, autor: im

« wstecz