Krajowa Spółka Cukrowa S.A.

Przejdź do wybranego podserwisu

Treść

Wizyta studyjna w kampanii sokowej w Cukrowni Werbkowice

3 marca w Cukrowni Werbkowice rozpoczęła się 4. kampania sokowa. Kampania potrwa około 24 dni i zakończy się pod koniec marca. Produkcja cukru z soku gęstego szacowana jest na poziomie ponad 21 000 ton.

Z tej okazji 7 marca na zaproszenia kierownictwa Cukrowni Werbkowice, fabrykę odwiedzili parlamentarzyści: Poseł do Parlamentu Europejskiego Beata Mazurek, Poseł RP Tomasz Zieliński oraz Senator RP Jerzy Chróścikowski. W wydarzeniu wzięli udział także: Wójt Gminy Werbkowice Agnieszka Skubis-Rafalska, przedstawiciele plantatorów buraka cukrowego oraz Zarząd KSC, w osobach: Krzysztof Kowa, Prezes Zarządu oraz Członkowie Zarządu: Marek Dereziński, Tomasz Olenderek, Zdzisław Salus oraz kierownictwo Cukrowni, na czele z Dyrektor Marylą Symczuk.

Uczestnicy spotkania zapoznali się procesem produkcyjnym cukru, odwiedzając m.in: sterownię główną, wirownię, pakownię, nowy terminal załadunku cukru w cysterny kolejowe,  suszarnię niskotemperaturową wysłodków oraz zbiorniki soku gęstego.

Poseł PE Beata Mazurek podkreśliła, że tutejsza Cukrownia jest bardzo dobrze przygotowana do kampanii sokowej, a ekologiczna suszarnia wysłodków podkreśla nowoczesne spojrzenie na działalność w branży rolno-spożywczej. Poseł Mazurek podsumowała także ostatnią kampanię cukrowniczą: - Okres od września do zakończenia kampanii był trudny ze względu na szkodniki i warunki pogodowe, ale rolnicy potrafią sobie z tym radzić. Mam głęboką nadzieję, że tegoroczne warunki pogodowe okażą się znacznie lepsze.

Pomimo krótkiego czasu pomiędzy kampanią buraczaną, zakończoną w grudniu, a kampanią sokową Cukrownia przeprowadziła w niezbędnym zakresie przegląd oraz remont stacji pracujących w trakcie kampanii sokowej. Należy podkreślić, że w trakcie kampanii sokowej Cukrownia pracuje w systemie czterozmianowym obsadzając wszystkie stacje technologiczne tylko pracownikami stałymi.  

 Do kampanii sokowej odniósł się Prezes Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Krzysztof Kowa: - Kampanie sokowe w Krajowej Spółce Cukrowej prowadzimy od czterech lat. Są to trzy Oddziały: Cukrownia Werbkowice, Cukrownia Kruszwica oraz Cukrownia Nakło. Ten proces pozwala przede wszystkim na usprawnienie logistyki i obniżenie kosztów produkcji.

Jak wyjaśnia Maryla Symczuk, Dyrektor Cukrowni Werbkowice: - Kampania sokowa to przerób soku gęstego z buraków na cukier. Produkcja cukru z soku gęstego, wytworzonego wcześniej i przechowywanego w specjalnych zbiornikach, to metoda, która pozwala na zwiększenie możliwości przerobowych zakładów, a tym samym skrócenie czasu przerobu buraków w trudnych warunkach jesienno–zimowej kampanii buraczanej. Odkładanie soku gęstego pozwala na lepszą organizację pracy cukrowni w trakcie kampanii buraczanej oraz na obniżenie kosztów.

KSC szacuje, że większość cukru wyprodukowanego w kampanii cukrowniczej 2020/2021 trafi na krajowy rynek, reszta zostanie skierowana na eksport, w tym drogą morską na rynki spoza UE, dzięki wybudowaniu przez KSC Terminalu Cukrowego w Gdańsku, który systematycznie zwiększa swoje moce przeładunkowe.

Cukrownia Werbkowice w kampanii 2020/2021 z 888 tys. ton buraków wyprodukowała 106 tys. ton cukru, a cała Krajowa Spółka Cukrowa z 6,25 mln ton buraków uzyskała blisko 820 tys. ton cukru.

Relacja telewizyjna z wizyty w linku: https://lublin.tvp.pl/52663737/kampania-sokowa

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

« wstecz